fbpx
Επικοινωνήστε μαζί μας στα social media

Messenger


Viber

Παραμέληση Ηλικιωμένων στα Γηροκομεία: Είναι ιατρικό λάθος;

“Πότε η παραμέληση ενός ηλικιωμένου στο γηροκομείο θεωρείται ιατρικό λάθος”; “Η ποιότητα ζωής του μπορεί να παίξει κάποιο ρόλο”; “Ποιός είναι υπεύθυνος σε τέτοιες συνθήκες”; Είναι μερικές μόνο από τις ερωτήσεις που δεχόμαστε καθημερινά στο Συνήγορο του Ασθενή, από συγγενείς που έχουν χάσει κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο σε εγκαταστάσεις μακροχρόνιας περίθαλψης.

Μεταξύ 4%-10% των ηλικιωμένων ηλικίας 65 ετών και άνω, αντιμετωπίζουν τουλάχιστον μία πράξη κακοποίησης ηλικιωμένων κάθε χρόνο. Η οικογένεια ενός ηλικιωμένου που φιλοξενείται σε ένα γηροκομείο, αναμένει να ζήσει άνετα και καλά, λαμβάνοντας τη φροντίδα των επαγγελματιών υγείας καθημερινά. Ειδικά σε περιπτώσεις όπου το ηλικιωμένο πρόσωπο πάσχει από σοβαρές ασθένειες ή διάφορα ιατρικά ζητήματα, η ποιότητα της ζωής του μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στο χρόνο της ζωής που απομένει να ζήσει. 

Τι λάθη μπορεί να γίνουν;

Σύμφωνα με το Nursing Home Abuse Center, αν και τα μικρά λάθη είναι αναπόφευκτο να γίνουν, το ποσοστό σφάλματος στη φαρμακευτική αγωγή θα πρέπει να παραμείνει κάτω από το 5%.

Ωστόσο, μία πρόσφατη έρευνα, επισημαίνει ότι τα σφάλματα που σχετίζονται με τη λανθασμένη φαρμακευτική αγωγή, αποτελούν ένα μείζον και συνεχιζόμενο πρόβλημα στα γηροκομεία. Σε διεθνές επίπεδο, παρατηρήθηκε ότι υπολογίζονται μεταξύ 16–27% στα γηροκομεία. Οι συχνότεροι τύποι λαθών, σχετίζονται με τη λανθασμένη δοσολογία φαρμάκων τα οποία προκαλούν παρενέργειες και σοβαρά ζητήματα υγείας. Η σύγχυση των ονομάτων των φαρμάκων είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους παράγοντες που συμβάλλει στη λανθασμένη φαρμακευτική αγωγή, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμός Υγείας (2). 

Μερικά από τα συνηθισμένα λάθη είναι:

  • Χορήγηση φαρμάκων που έχουν λήξει 
  • Χορήγηση πάρα πολλών φαρμάκων 
  • Χορήγηση μικρής δοσολογίας 
  • Παράλειψη δόσης φαρμάκου 
  • Χρήση λανθασμένης τεχνικής χορήγησης 
  • Χορήγηση φάρμακο σε λάθος χρόνο
  • Χορήγηση λανθασμένης μορφής του φαρμάκου
  • Χορήγηση λάθος φάρμακο 
  • Αποτυχία παρακολούθησης του ασθενή μετά τη χορήγηση του φαρμάκο

 

Όσον αφορά το φλέγον ζήτημα της κακοποίησης ηλικιωμένων, ο Π.Ο.Υ. αναφέρει ότι  μεταξύ 2017 και 2018, 1 στους 6 ενήλικες ηλικίας 60 ετών και άνω υπέστη κάποιο είδος κακοποίησης ενώ ήταν σε περιβάλλον γηροκομείου. Η κακοποίηση στα γηροκομεία, αφορά τόσο τη συναισθηματική όσο και τη σωματική βλάβη από έναν υπάλληλο ή έναν άλλο κάτοικο της μονάδας φροντίδας ηλικιωμένων (3).

Όταν ένας ηλικιωμένος που φιλοξενείται σε γηροκομείο πεθαίνει, είναι σημαντικό να καθοριστεί γιατί. Όταν η κακοποίηση ή η παραμέληση συμβάλλει στο γεγονός του θανάτου ενός αγαπημένου προσώπου, ο θυμός και η σύγχυση είναι μερικές από τις αντιδράσεις της οικογένειας που αναζητά δικαιοσύνη. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ευθύνονται οι φυσικές αιτίες ή οι υποκείμενες συνθήκες. 

Υπάρχουν νομικές επιλογές;

Σε περίπτωση που η οικογένεια έχει υποψίες για παραμέληση ή κακοποίηση, θα πρέπει να διεξαχθεί διεξοδική έρευνα. Μία επίσημη αναφορά σε συνδυασμό με τη τις νομικές διαδικασίες, είναι απαραίτητες, προκειμένου να εξεταστεί το ζήτημα.  Παρά το γεγονός ότι η εκκίνηση νομικών διαδικασιών με από έναν θάνατο, φαίνεται να είναι μία δύσκολη διαδικασία, είναι σημαντικό να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό. Με τον τρόπο αυτό, μπορούν να εξεταστούν τα στοιχεία που σχετίζονται με την κακοποίηση ή την παραμέληση και είχαν ως αποτέλεσμα το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου.

Εάν εσείς ένα αγαπημένο σας πρόσωπο έχει υποστεί κακοποίηση ή παραμέληση, μπορούμε να σας βοηθήσουμε. Ο Συνήγορος του Ασθενή διαθέτει αξιόπιστους νομικούς συνεργάτες, εμπειρογνώμονες και συμβούλους, με στόχο να σας βοηθήσει ν’ αναζητήσετε δικαιοσύνη για εσάς και το αγαπημένο σας άτομο. 

Μην περιμένετε. Εάν ένα σας αγαπημένο άτομο έχει κακοποιηθεί ή παραμεληθεί, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με έναν έμπιστο νομικό σύμβουλο για να δείτε πώς μπορεί να βοηθήσει.

Πηγές:

1. Ferrah N, Lovell JJ, Ibrahim JE. Systematic Review of the Prevalence of Medication Errors Resulting in Hospitalization and Death of Nursing Home Residents. J Am Geriatr Soc. 2017;65(2):433-442

2. Centre for Patient Safety Solutions, WH.O.C. Look-alike sound-alike medication names. Patient Safety Solutions. 1:20075.

3. Medication Errors Medication Errors in the Nursing Home. Nursing Home Abuse Center. https://www.nursinghomeabusecenter.com/nursing-home-neglect/medication-errors/