Εν Συντομία
Τα τελευταία συμβάντα με ασθενοφόρα — από συγκρούσεις χωρίς τραυματισμούς μέχρι τοκετούς εν κινήσει — θυμίζουν ότι η διακομιδή είναι από μόνη της κρίσιμο στάδιο φροντίδας. Σε αυτό το κείμενο εξηγούμε με καθαρή, απλή γλώσσα τι ορίζει την ασφαλή διαδρομή από το σημείο του συμβάντος στο νοσοκομείο, ποια είναι τα δικαιώματα του ασθενή και του συνοδού και πώς τεκμηριώνουμε ένα περιστατικό αν υπάρξει πρόβλημα.
Γιατί μιλάμε τώρα γι’ αυτό;
Η καθημερινότητα των διακομιδών έχει δύο όψεις: συμβάντα που δοκιμάζουν την «αλυσίδα ασφάλειας» (τροχαία, βλάβες, καθυστερήσεις) και στιγμές όπου τα πρωτόκολλα λειτουργούν άψογα (π.χ. ασφαλής τοκετός μέσα στο όχημα). Και στις δύο περιπτώσεις, το ζητούμενο είναι το ίδιο: σωστό πλήρωμα, σωστή απόφαση, σωστή ενημέρωση — έγκαιρα.
Τι σημαίνει «ασφαλής διακομιδή»
Ασφαλής διακομιδή είναι ο συνδυασμός επάρκειας πληρώματος, κατάλληλου εξοπλισμού και πειθαρχίας στη διαδικασία. Το φορείο και ο ασθενής ασφαλίζονται σωστά, ο οδηγός προσαρμόζει την οδήγηση στις ανάγκες του περιστατικού, υπάρχει συνεχής επικοινωνία με το κέντρο και προειδοποίηση στο νοσοκομείο υποδοχής. Η καταγραφή του συμβάντος (χρόνοι, ενέργειες, ζωτικά σημεία, τυχόν επιπλοκές) γίνεται σχολαστικά: αυτό δεν είναι γραφειοκρατία· είναι μέρος της φροντίδας.
Δημόσιο ΕΚΑΒ και ιδιωτικά ασθενοφόρα — ποιος κάνει τι
Στα επείγοντα, καλούμε 166/112 και επιχειρεί προτεραιωδώς το ΕΚΑΒ. Ιδιωτικά ασθενοφόρα χρησιμοποιούνται, κυρίως, για προγραμματισμένες μεταφορές και μη επείγοντα, οφείλουν όμως να πληρούν τα ίδια βασικά πρότυπα ασφάλειας: επανδρωμένα πληρώματα, εξοπλισμός σε λειτουργία, τεκμηρίωση της διαδρομής και των ενεργειών. Σε κάθε περίπτωση, ο συντονισμός με το νοσοκομείο υποδοχής μειώνει χρόνους και ασάφειες.
Αν κάτι πάει στραβά; – Πως το τεκμηριώνουμε σωστά;
Κρατάμε ακριβή χρονολόγηση (κλήση, άφιξη, αναχώρηση, παράδοση), τον αριθμό οχήματος/πληρώματος αν είναι δυνατόν, τι μας ειπώθηκε και τι παρατηρήσαμε (π.χ. μη ασφαλισμένο φορείο, έλλειψη εξοπλισμού). Ζητάμε αντίγραφο του δελτίου συμβάντος ή σημειώνουμε πού θα το βρούμε. Μετά το περιστατικό, απευθυνόμαστε στον αρμόδιο φορέα με συγκεκριμένα στοιχεία, όχι με γενικότητες — έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες ουσιαστικού ελέγχου.
Όχι δραματοποίηση, ναι στην ψύχραιμη αξιολόγηση της κατάστασης
Μερικές καθυστερήσεις οφείλονται σε κίνηση, καιρικά, ταυτόχρονα συμβάντα ή έλλειψη διαθέσιμης κλίνης στο πλησιέστερο νοσοκομείο. Άλλες, όμως, είναι «κόκκινες σημαίες»: αδυναμία ασφάλισης φορείου, κενά στην επικοινωνία ή παραβίαση βασικών πρωτοκόλλων. Ο στόχος δεν είναι να «βρούμε φταίχτες», αλλά να εντοπίζουμε πού σπάει η αλυσίδα ώστε να διορθώνεται — και να προστατεύεται ο ασθενής.
Το παρόν κείμενο βασίζεται σε δημοσιευμένα στοιχεία της επικαιρότητας και δεν παρέχει νομικές ή ιατρικές συμβουλές. Η διερεύνηση που βρίσκεται σε εξέλιξη θα αναδείξει ευθύνες — αν υπάρχουν — και δεν προδικάζεται κανένα αποτέλεσμα.
Πηγές
Διαβάστε επίσης
Κύπρος: Καταγγελία για θάνατο ηλικιωμένης κατά τη μεταφορά με ασθενοφόρο
Σύμφωνα με την ΟΕΝΓΕ, γιατρός στο Γενικό Νοσοκομείο Κέρκυρας εκβιάστηκε να εφημερεύει κάθε ημέρα του μήνα με την απειλή «εισαγγελέα» αν αρνηθεί. Η...
ΠερισσότεραΜαιευτική ασφάλεια: τι δείχνει η εθνική έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο
Σύμφωνα με την ΟΕΝΓΕ, γιατρός στο Γενικό Νοσοκομείο Κέρκυρας εκβιάστηκε να εφημερεύει κάθε ημέρα του μήνα με την απειλή «εισαγγελέα» αν αρνηθεί. Η...
ΠερισσότεραΠιστεύετε ότι έχετε υποστεί ιατρικό λάθος εσείς ή κάποιο αγαπημένο σας προσώπο;
Μη διστάσετε να ζητήσετε τη συμβουλή μας για οποιαδήποτε απορία σας.
Συμπληρώστε τα στοιχεία σας για να επικοινωνήσουμε μαζί σας