Εικόνα από γεμάτο διάδρομο νοσοκομείου θολωμένη

Εφημερίες και «ράντζα»: τι συμβαίνει, γιατί επαναλαμβάνεται, τι σημαίνει για τον ασθενή

3 Οκτωβρίου, 2025

Η μεγάλη εικόνα

Σε εφημερίες μεγάλων νοσοκομείων της Αττικής καταγράφονται επανειλημμένα υψηλοί αριθμοί περιστατικών και νοσηλείες σε ράντζα (φορεία/κρεβάτια σε διαδρόμους), ιδίως σε παθολογικούς τομείς. Το φαινόμενο δεν είναι μεμονωμένο, παρουσιάζει αιχμές σε συγκεκριμένες μέρες και επηρεάζει την καθημερινή λειτουργία, την ασφάλεια φροντίδας και την εμπειρία των ασθενών. 

Γιατί φτάνουμε στα ράντζα (σύνοψη παραγόντων)

  • Αθρόες εισαγωγές σε σύντομο χρόνο στις γενικές εφημερίες.
  • Υποστελέχωση σε κρίσιμες βάρδιες/ειδικότητες.
  • Ανεπαρκής αποσυμφόρηση μέσω γειτονικών μονάδων όταν μια κλινική κορεστεί.
  • Περιορισμένη διαθεσιμότητα κλινών (π.χ. κλειστές ή υπολειτουργούσες κλινικές).
  • Καθυστέρηση μετακίνησης ασθενών από ΤΕΠ σε κλίνες νοσηλείας.

Τι συνεπάγεται για την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια φροντίδας

Η φιλοξενία σε ράντζο δεν ισοδυναμεί με κανονική κλίνη νοσηλείας:

  • Δυσκολεύει συνεχή παρακολούθηση και μειώνει την ιδιωτικότητα.
  • Αυξάνει το φορτίο προσωπικού (χρόνοι ανταπόκρισης, κινήσεις, τεκμηρίωση).
  • Επιδρά αρνητικά στην εμπειρία των ασθενών και των συνοδών (θόρυβος, φωτισμός, αίσθημα ανασφάλειας).

Τι λένε συνήθως οι εργαζόμενοι (όπως αποτυπώνεται σε ανακοινώσεις/ρεπορτάζ)

  • Ενίσχυση στελέχωσης σε νοσηλευτές και γιατρούς με προτεραιότητα στα τμήματα «πρώτης γραμμής».
  • Λειτουργική ανακατανομή περιστατικών μεταξύ νοσοκομείων όταν καταγράφεται κορεσμός.
  • Άμεση αξιοποίηση/επανενεργοποίηση κλινών που μπορούν να απορροφήσουν περιστατικά.
  • Σχέδια εφημεριών με προβλέψεις για ημέρες αιχμής.

Τι μπορεί να κάνει ο/η ασθενής στην πράξη (γενικές κατευθύνσεις)

  • Ζητήστε σαφή ενημέρωση, όσο αυτό είναι εφικτό, για τα βήματα και τον ενδεικτικό χρόνο μετακίνησης από ράντζο σε κλίνη.
  • Καταγράψτε βασικά στοιχεία: ημερομηνία, ώρα, τμήμα, τι ενημέρωση λάβατε.
  • Ενημερώστε άμεσα αν αλλάξει η κατάστασή σας (πόνος, δύσπνοια, νέα συμπτώματα).
  • Κρατήστε αντίγραφα βασικών εγγράφων (όπου είναι διαθέσιμα).

Η θέση του «Συνηγόρου του Ασθενή»

Αναδεικνύουμε το ζήτημα ως θέμα οργάνωσης και ασφάλειας, με σεβασμό στους επαγγελματίες υγείας που εργάζονται σε συνθήκες πίεσης και με επίκεντρο την αξιοπρέπεια του ασθενή. 

Διαβάστε επίσης

Πιστεύετε ότι έχετε υποστεί ιατρικό λάθος εσείς ή κάποιο αγαπημένο σας προσώπο;

Μη διστάσετε να ζητήσετε τη συμβουλή μας για οποιαδήποτε απορία σας.

Λ. Συγγρού 262, Αθήνα Τ.Κ 17672

Συμπληρώστε τα στοιχεία σας για να επικοινωνήσουμε μαζί σας